DELA hecht veel belang aan digitale toegankelijkheid en streeft ernaar haar online diensten bruikbaar te maken voor iedereen. We willen daarbij voldoen aan de Europese toegankelijkheidsnormen zoals vastgelegd in de European Accessibility Act (EAA) en de WCAG-richtlijnen.
1. Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op:
Website: https://www.dela.be
2. Nalevingsstatus
Deze website is gedeeltelijk conform aan WCAG 2.2 AA, als gevolg van de onderstaande niet-conformiteit (zie punt 4).
Recent werd een onafhankelijke audit uitgevoerd op onze website dela.be. De bevindingen uit die audits vormen het vertrekpunt voor verdere verbeteringen.
U kunt de verslagen van de verschillende audits hier terugvinden:
3. Tijdelijke uitzondering: onevenredige last
Op dit moment beroepen we ons tijdelijk op de uitzondering inzake onevenredige last, omwille van volgende redenen:
- De auditresultaten moeten eerst verder geanalyseerd worden door onze externe ontwikkelingspartners;
- Op basis daarvan wordt een realistisch stappenplan opgemaakt voor aanpassingen op korte en lange termijn;
- Aanpassingen vergen extra middelen en tijd, die eerst structureel moeten worden ingepast in onze planning.
Daarnaast weten we dat een volledige vernieuwing van het online verkoop platform op de planning staat. In plaats van het huidige online verkoop platform aan te passen, focussen we op het ontwikkelen van een nieuwe, volledig toegankelijke versie. Intussen blijven offline alternatieven beschikbaar voor klanten die ondersteuning nodig hebben.
Vooruitblik
Het stappenplan voor verbeteringen aan dela.be wordt opgenomen in onze meerjarenplanning, zodat we gefaseerd en onderbouwd kunnen voldoen aan de toegankelijkheidsverplichtingen.
4. Niet-toegankelijke inhoud
- Sommige decoratieve afbeeldingen worden niet verborgen voor screenreaders.
- Sommige andere afbeeldingen hebben geen tekstalternatief of geen correct tekstalternatief.
- Audio-informatie heeft geen transcriptie voor doven en slechthorenden.
- Video’s hebben niet altijd ondertiteling voor doven en slechthorenden.
- Video’s hebben geen audiodescriptie wanneer dat nodig is.
- In formulieren heeft niet elk formulierveld een label dat correct met het veld verbonden is.
- Verwante formuliervelden zitten niet steeds in een groep met een label voor die groep.
- Informatie die visueel in een tabel lijkt te zitten is niet steeds als een gegevenstabel opgemaakt.
- PDF-documenten bevatten niet altijd de nodig tags om ze toegankelijk te maken voor screenreaders.
- Lijsten zijn niet altijd correct opgemaakt.
- Koppen zijn niet altijd correct opgemaakt (of ontbreken).
- Niet alle inhoud van een pagina zit in een oriëntatiepunt.
- Invoervelden die informatie van de gebruiker opvragen helpen gebruikers niet steeds bij het automatisch invoeren van de informatie.
- De status van sommige elementen wordt enkel door middel van kleurverschillen aangegeven.
- Wanneer een link of een knop die toetsenbordfocus krijgt, is dit soms enkel door kleine kleurverschillen zichtbaar.
- Tekst heeft soms onvoldoende contrast met de achtergrond.
- Aanvullende inhoud die bij hover verschijnt wordt niet verborgen wanneer men op de ESC-toets drukt.
- Sommige interactieve elementen zijn niet met het toetsenbord bedienbaar.
- Wanneer men ingelogd is, krijgt men geen waarschuwing dat de sessie bijna afgelopen is en geen mogelijkheid om de sessie te verlengen.
- De meeste pagina’s hebben geen link bovenaan de pagina onmiddellijk naar de hoofdinhoud te springen.
- Pdf-bestanden hebben niet altijd een documenttitel die in de titelbalk van PDF-leessoftware weergegeven kan worden.
- Webpagina’s hebben niet altijd een voldoende beschrijvende paginatitel.
- Bij navigatie met het toetsenbord springt de toetsenbordfocus soms naar onzichtbare elementen of naar niet-interactieve elementen.
- Sommige links hebben geen linktekst.
- Bij navigatie met het toetsenbord is de indicator welk element de toetsenbordfocus heeft niet altijd voldoende zichtbaar.
- Een van de carrousels kan niet bediend worden met een enkele aanwijzer zonder een pad gebaseerde beweging.
- In PDF-documenten is de taal niet steeds geïdentificeerd.
- Sommige invoerfouten in formulieren worden niet in tekst beschreven.
- Foutmeldingen voor invoerfouten in formulieren zijn soms in een andere taal.
- Sommige formuliervelden hebben geen zichtbaar label.
- Verplichte formuliervelden hebben niet altijd een label dat zegt dat het veld verplicht is.
5. Voorgestelde alternatieven
Om u toch van dienst te zijn verwijzen we u graag naar de DELA klantendienst: 02 /800 87 87 (maandag tot vrijdag 8.30u - 17u).
6. Klachten
Als u vragen of opmerkingen heeft over de toegankelijkheid van onze website of applicatie, kunt u contact opnemen via contact@dela.be.
U heeft daarnaast steeds het recht om contact op te nemen met de Toezichthoudende overheid, namelijk de FOD Economie via het Contact Center op 0800 120 33 (gratis nummer), elke werkdag van 9.00 tot 17.00 uur.
7. Onze aanpak voor digitale toegankelijkheid
In 2025 stelt DELA een gedetailleerd toegankelijkheidsstappenplan op, op basis van auditresultaten en analyse door interne teams en externe partners. Dit stappenplan wordt afgestemd op ons meerjarenbudget en moet eind 2025 klaar zijn voor uitvoering vanaf 2026. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat alle nieuwe digitale ontwikkelingen meteen volledig toegankelijk worden opgebouwd volgens de geldende normen (WCAG). Het stappenplan wordt periodiek geëvalueerd en onze toegankelijkheidsverklaring waar nodig aangepast.
De audit gebeurde op de Nederlandstalige pagina's. Er kunnen dus verschillen zijn t.o.v. de Franstalige versie. De Franstalige toegankelijkheidsverklaring is een vertaling van de Nederlandstalige toegankelijkheidsverklaring.
Deze verklaring is opgesteld op 05/6/2025.